tessawillemsen.reismee.nl

Amerika is toch raarder dan ik dacht

Gegroet iedereen. Een tijdje terug schreef ik een stukje over de verschillen wat betreft The United States of America and The Netherlands. Ditmaal heeft Tessa dit weer in petto, dit keer wat meer gedetaileerd. Dat laatste was ook wat algemene informatie. Bereid je voor; Amerika is een bijzonder land!

- Amerikanen maken bijna elke dag hun bed op en als ze klaar zijn pleuren ze er twintigduizend kussens op. Ik vraag me af of dat nou echt noodzakelijk is omdat je die er dan ook elke dag weer af moet halen, maar blijkbaar hoort dit bij het ritueel.

- Als je een lekker kopje thee wilt drinken is het lastig op zoek te gaan naar een waterkoker in de Amerikaanse keuken. Als je er dan eentje aantreft is het vaak letterlijk een waterkoker, want je moet het koken op het vuur. Gelukkig hebben Amerikanen een oplossing voor alles, kopje thee in de magnetron en klaar! Is toch net zo lekker? Opgewarmd water? Hmm lekker smullen..

- Wat ik toch ook nog wel iets bijzonders vind, is de manier hoe ik praat. Natuurlijk ben ik een Nederlander van oorsprong en heb ik een accent. Sommige zijn het in deze situatie compleet met mij eens (‘wow, you have such an accent’) en andere totaaal niet (‘huh, but if you're foreign, how can you speak American? Are you just doing your American accent now then?’) Het is lachwekkend dat een partij vindt dat ik echt wel een accent heb en de ander denkt dat ik toch echt een Amerikaanse ben!

- Dit slaat ook weer eens echt helemaal nergens op. Laatst hadden we in us government een test. Om ons voor te bereiden speelden we die dag daarvoor een spelletje met vragen en als je die goed had kreeg je extra punten voor je test. Later eindigde de vragen in vragen over de domste dingen en ja, ook hier kreeg je extra punten. Zo kreeg iemand extra punten voor het beantwoorden van de vraag wat de naam van Kim Kardasian’s kind was.

- Nu de wintertijd eraan komt (vandaag officieel winter!) begint het hier in Texas ook langzaam wat kouder te worden. In plaats van een extra trui aan te trekken (teveel werk?) neemt men gewoon een deken mee naar school! De kinders zitten/liggen gewoon rustig onder hun dekentjes ‘op te letten’ tijdens de les.

- Wat ik ook best opvallend vond is dat in Nederland (vooral bij mij op school) kinderen altijd de slimste willen zijn. Meteen nadat we een toets terug krijgen begint iedereen te schreeuwen; ‘wat heb jij?’ ‘ik heb een 6, die vorige ging beter, wat heb jij?’ ‘wow, nerd, jij hebt echt een ziek cijfer’. Hier in Amerika vraagt NIEMAND naar je cijfer. De docenten geeft geeneens je toets terug, laat staan dat je hem bespreekt. Misschien omdat iedereen er niet over wil praten omdat het zo laag is? Ik begrijp het niet hoor.

- Misschien ligt het aan mijn kennis dat nog niet zo indrukwekkend groot was toen ik hier kwam, of misschien is het voor jullie ook niet bekend, maar ik wist helemaal niet dat Amerika geen tweede kerstdag had!? (derde hebben ze dan vast al helemaal nog nooit van gehoord) bijzonder! Meer eten zou ik zeggen, wel zo toepasselijk hier.

- Zoals jullie misschien al weten houdt Amerika van dingen wat extremer aanpakken. Zo worden ze helemaal gek rond kerst en staat het huis nog net niet in vuur en vlam als je kijkt naar de hoeveelheid lichtjes dat er aan hun eigendommetje hangt. Maar het huis alleen is niet genoeg. Zelfs de auto’s worden versierd! Zo hebben ze van die Rudolph-oren die ze aan elke zijde plaatsen en voor de auto een of ander rood iets dat de neus moet voorstellen. Zo verandert elke auto hier in een rendier! Hilarisch

- Om even benadrukken hoe bijzonder Amerika is. Hier in Texas mag elk huishouden een wapen bezitten, iets wat me diep van binnen toch nog de stuipen op m’n lijf jaagt (is dit de uitdrukking? Of zeg ik iets ontzettend doms?) Maar als je een lucifer of aansteker wilt kopen om je geurkaarsjes aan te steken, moet je 18 zijn! Stond ik daar, ‘oh, nevermind then’ AWKWARD. Geen geurkaarsjesaanstekers voor Tessa

- En dan het wegdek! De weg is echt verschrikkelijk hier! Mensen die Amerika wel eens eerder hebben bezocht, weten het vast ook wel. Maar het is een hele achtbaanrit hoor! Geen pretpark dat de wegen in Amerika overtreft! Helemaal als je achterin de schoolbus zit! Ik word nog net niet de lucht in gelanceerd.

- Maar gelukkig houden de mensen hier wel van elkaar ondanks alles. Volgens mij heb ik dit al eerder gementioned, maar mijn hemel, mensen houden oh zo veel van elkaar hier. Zelfs als ze mensen die dag voor het eerst ontmoeten wordt er al ‘LOVE YOU’ geroepen. Beetje té als je het mij vraagt

- Zoals je misschien al wel ergens gelezen hebt (mijn blog bijvoorbeeld) zijn Amerikanen nou niet bepaald de fitste mensen. Als er een mogelijkheid is om niet te bewegen, nemen ze deze ook. Zo hebben ze bijvoorbeeld drive-in geldautomaten! Je kan dus gewoon in de auto blijven zitten om even te pinnen. Vertel mij het maar als er zo iets in Nederland bestaat, want ik heb er nog nooit gezien, 100%!

- Daarnaast heb je veel buurten hier. Sommige rijke buurten hebben een community pool. Super chill als je zelf geen zwembad in de tuin hebt! Misschien een hint voor in Nederland? Kan je gezellig met je buurman een duikje nemen!

- Laatst was ik op een kinderfeestje. Meisje in kwestie werd 5 jaar en het was een karaoke party. Ik hoorde een moeder praten over de verjaardag van haar eigen dochter. Ze hadden een paar pony’s gehuurd voor in de tuin zodat kinders en vriendinnekes gezellig rondjes in de tuin konden lopen. Leuk toch? Hoe bedoel je dikke yolo.

- Daarnaast, wat ik ook opvallend vond, is dat het 5-jarige meisje geen een cadeau open maakte. Alle gearriveerde cadeau’s belandden op een grote tafel en zodra het bezoek weg is, maakt ze ze open. Ergens wel goed, want als je een flut cadeau hebt, weet niemand dat, alhoewel dit ook andersom werkt. En daarnaast, toen ik 5 was, was het cadeau al open voordat ik het in m’n handen had. Misschien heeft dat dan weer iets te maken met de gierige Nederlanders..

- Oh en dan weer iets over us government, ik heb us government vlak voor de bel. 5 minuten voor de bel gaat, wil de docent dat alle leerlingen al klaar staan voor de deur. Zo weet hij zeker dat hij op tijd het lokaal uit kan voor de pauze om te eten.. Ongelofelijk..

- Ja, de tv heeft gelijk. De tieners zijn hier echt zwanger. En ja, men trouwt hier op jonge leeftijd. Zo zit er een meisje in m’n klas (drie keer raden welke les) die zwanger is en verloofd is, in juni mag het feest plaats vinden. Klein detail: ze is 18

- Voor als ik vergeten was te melden dat Amerikanen lui zijn, Amerikanen zijn best lui. Zo vechten ze voor een plek bij het boodschappen doen. Naar mijn idee geven Nederlanders meer om het feit dat ze een plekje hebben gevonden, dan dat die maar een meter van de ingang is. Hier hebben Amerikanen het ervoor over om 10 minuten te wachten tot die ene auto die twee centimeter dichterbij staat, weg is.

- Ook hebben de leerlingen hier op school een aparte lunch tas. Ze hebben dus een tas voor de boeken, pennen en al dat soort gein, en een soort extra mini accessoire met daarin hun bammetje en een flesje water. Of bammetje, waarschijnlijk zit er een candybar in, want de pizza kopen ze op school.

- Daarnaast zijn jongens ook ontzettend tastelijk bij andere jongens. Ik weet niet zo goed wat ik hiervan moet vinden. Zo is het normaal dat jongens elkaar vertellen hoe o zo leuk ze er wel niet uitzien, en elkaar bij afscheid een knuffel te geven. Beetje awkward naar mijn idee. Of misschien is me dit alleen opgevallen bij een select aantal..

- Als laatste, dan is m’n lijstje afgelopen, hebben ze hier voor rond kerst niet alleen warme chocolademelk maar ook warme appelsap. Ik weet niet of dit typisch Amerikaans is, want in Nederland heb ik dit nog nooit gezien. Maar ik vind het wel grappig. Warme appelsap. Wel is het niet te zuipen.

Dit was het dan weer. Ben ik de enige die deze dingen raar vindt?

Reacties

Reacties

Roy

Haha wat een rare dingetjes allemaal.
Ik wil je een fijne kerst en jaarwisseling wensen vanuit het altijd koud en vooral winderige Nederland.

X

Floortje

heee meid,

je spelfouten zijn hilarisch, 'weet niemand had' echt hoe ik 'het' nu ook in me hoofd zou spellen hoor haha #Highschoolproblems.
Maar leuk herken er veel, ik heb namelijk een meisje van 16!!!! op school die nu paar maandjes thuis zit aangezien ze maand geleden bevallen is van haar babygirl, met een vader van 15! woehoe wat een leven...
Maar hele fijne kerstvakantie en spreek je xxx

Mamsie

Gek land! Leuk dat je al die verschillen vertelt. Nog gekker land... Blijf jij maar lekker jezelf! Xxx

Elske

Hoi Tessa heb even je verhaal gelezen. Bij mij is het echt precies hetzelfde. Haha. Die Amerikanen toch!! Vreemd volk.

daddy

Mooie observaties weer. Zijn ze ook zo trots op hun roots, dwz hun (great)grandparents uit bv Duitsland, Zweden, Italië of Griekenland kwamen? Heel leerzaam om mee te maken dus. Merry Xmas and take care!

Lia

Heerlijke verschillen.
Hier boerenkool met worst, jullie warme appelsap;)
Fijne dag

Erik van den Berg

Dag Tessa,

lachen die tekst van je, erg grappig en herkenbaar, lol.
dan die warme appelsap, trek er nu al een vies gezicht van.
Fijne feestdagen en een nog beter 2015.

Groetjes Erik

ruud vh

hoi, hartstikke bedankt weer voor je verhaal. en het leuke is . je zit in Texas. en dat is misschien wel de meest aparte staat van de USA.
dus sommige feiten kloppen wel en andere weer niet. en zo heb je dus in de bible belt gedeelte van de usa weer hele andere gezinnen en levenswijze. afijn het is in ieder geval eenhele ervaring. nou geniet er dus goed van want het is zo weer juni !!

Frederike

Ha nichtje,

Ik moet elke keer weer lachen om je verhalen! En ze zijn nog leerzaam ook ;-)
Fijne kerst daar!

xx Frederike

karin de jonge-van haren

Super hoe je dit weer beschrijft Tessa, leuk om het zo te lezen.
Al is kerst maar 1 dag, dan moet je hem ook maar 24uur vieren, dan haal je het een beetje in. Ik hoop in ieder geval dat je daar een mooie kerst gaat meemaken en dat je een knallend mooi 2015 gaat krijgen !

Henk

Beste Tessa, opnieuw genoten van een inkijkje in het Amerikaanse leven. Zo heeft elk land zijn gewoontes. Je beschrijft ze met veel gevoel voor detail. Ga zo door. Fijne kerstdagen wens ik je van harte toe.

Ineke Somsen

Hoi Tessa, wat leuk om wat van je leven in de States te horen. Dit jaar waren wij in Florida en daar vielen mij ook een aantal dingen op die jij ook noemde. Al die versieringen bijvoorbeeld! Wij waren rond Valentijn. Enorme harten in de tuinen en de kerstspullen stonden er nog tussen.We kregen van jullie een heel mooie kerstkaart! Leuke foto's! Graag wil ik je alle goeds wensen voor 2015! Geniet van de bijzondere tijd in Amerika. Liefs, Ineke

Wilma

Weer veel leuke, rare dingen over Amerika gelezen !!
Je beschrijft ze ook grappig !
Warme appelsap ? Misschien maar eens proberen, maar ik heb toch liever gluhwein ( denk ik)
Ik wens je hele gezellige kerstdagen en alle goeds voor 2015. Love you !!

Liefs van Wilma

Larisssssss

Haaaaa,

Beetje hele late reactie, maar je grote zus had het een beetje druk op het moment dat ze het mailtje met 'nieuw verhaal' binnen kreeg. Ze heeft op een rustige zaterdagavond gewacht (jaja een rustige avond) om het te lezen.
En nu krijg je nog een extra reactie, how much funnn.
Onzettende grappige dingen die je schrijft!
wist ik allemaal niett.
FIJNE VAKANTIE

p.s. ik zie geen spellingsfouten, maar mijn nederlands is ook zeer slecht, eindelijk mijn niveau hahah

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Travel Active