tessawillemsen.reismee.nl

Waarom Amerika zo raar is

Deze keer zal ik niet over m’n ordinairy schoolweek vertellen. Het was school, zoals altijd en daar valt weinig bijzonders over te delen. Ook in het weekend heb ik geen spannende avonturen meegemaakt en daarom leek dit me een goed moment om het over wat andere dingetjes te hebben. Zo heb ik weer wat opvallende dingetjes op een rijtje gezet. Ik had nog meer in de planning, maar ik zie dat het verhaaltje al wat aan de lange kant is, dus ik bewaar dat voor later.

Rare dingen. Het zijn er niet zo veel, maar dat maakt ze niet minder raar.

  1. De studenten hebben bijna geen schoolboeken. De meeste boeken blijven op school liggen -als er überhaupt boeken gebruikt worden- om een zware schooltas te voorkomen en als je dan een boek hebt zit er geen kaftpapiertje omheen. Aan het begin van het schooljaar krijg je de boeken ook op school, ze worden dus niet opgestuurd. Alhoewel, boeken opgestuurd krijgen is volgens mij wel echt een middelbare-school-ding.
  2. Verkeersregels! Misschien herkennen sommige die ook wel eens in Amerika zijn geweest zich hierin, maar geloof me, de regels zijn raar. Als je bijvoorbeeld wilt afslaan (naar links of rechts) en het stoplicht is rood, mag je gewoon gaan! De enige regel is dan dat je wel moet stoppen om te kijken of er niks aan komt. Een andere regel die ik ook had opgemerkt is dat als jij groen licht hebt, er gewoon auto’s van de andere kant aan kunnen komen, dus je moet alsnog wachten. Misschien heb ik het gewoon helemaal verkeerd begrepen, maar ik snap er nog steeds niks van!
  3. Straws! De uitvinding wat Amerikanen betreft. Hoe wij hier alleen met rietjes drinken bij kinderfeestjes en als we een to-go soda hebben, drinken Amerikanen hier bijna alles met een rietje! Ookal ziet het er bij volwassenen toch wat kinderachtig uit, gelijk hebben ze. Het is beter voor de tandjes.
  4. Bestek is andersom. Toen we op een doodgewone avond aan het dineren waren, wees ik mijn hostvader erop dat hij zijn bestek verkeerd vast had. Vork links, mes rechts, nooit geleerd? Vroeg ik toch wat verbaasd. Blijkt het hier andersom te zijn! Men hoort te eten met de vork rechts en mes links en alleen om te wisselen om te snijden. Arme ik, was er altijd zo trots op dat ik als linkshandige altijd goed at.
  5. Deze regel is al redelijk bekend, maar omdat ik het volgens mij nog niet eerder verteld heb, zal ik het nu maar even ter zake brengen. Doggybags, beter bekend als to-go bags, is de normaalste zaak van de wereld. Vanzelfsprekend zijn de porties ook wat groter en is het minder gek dat je de hoeveelheid niet opkrijgt, toch nemen ze de kleinste beetjes mee. In Nederland gaat er eerst een wenkbrauw omhoog als je vraagt om die drie frietjes mee naar huis te nemen, hier is het helemaal prima. Wat ik wel grappig vond en in Nederland nooit gedaan wordt (omdat wij voor elk drankje wel moeten betalen) is dat ze zelfs hun drinken in een to-go cup meenemen. Eerst dus (GRATIS) drinken tot je niet meer kan (lang leven free refill) en dan een nieuwe voorraad in je doggycup mee.
  6. Ik kan het hier mis hebben, en ik moet toegeven dat mijn hostfamily graag buiten de deur eet, maar in mijn ogen is uiteten hier niks bijzonders meer. Bij mij thuis gaan we meestal alleen uiteten voor speciale gelegenheden, hier is dat anders. Geen zin om te koken? Moe? Niks in huis? Gaan met die banaan! Natuurlijk hebben ze hier ook wel ons aantal fastfood restaurants in het kwadraat keer honderd.
  7. Ramen, ik mis licht dat naar binnen schijnt, straalt,valt (?). Vooral bij badkamers. De meeste badkamers van de huizen waar ik ben geweest, zitten midden in het huis. Dat betekent dat er geen raampje of luikje voor frisse lucht te bekennen is, en dat vind ik toch wel jammer. Ook houden veel Amerikanen hun gordijnen dicht. Ik ben er nog niet helemaal over uit waarom dit gebeurt
  8. Vooral ik struggle met dit probleem, alhoewel ik denk dat ik dit probleem deel met veel van mijn mede exchange student collega’s. Afvallen is echt een mission impossible. Helemaal als je , net als ik, niet echt een sporter bent. Elke dag struggle ik met de nieuwe uitdaging, en het eindigt altijd met ‘Ik begin morgen wel’. En natuurlijk zit je hier ook in een gastgezin en stel je niet zomaar eisen voor gezonder eten, maar pas je je gewoon aan, maar zelfs sporten is een ramp hier. Ik kom altijd wel met een excuus. Vooral als het 25 graden is, het is veel te warm om te sporten…
  9. Laatst realiseerde ik me even iets zieligs. Wij hebben elke dag vier lessen, van 8.15 uur tot 3.30 uur. Elke dag hetzelfde vak. Voor ons saai, maar toen dacht ik opeens. Die arme docenten. Zij hebben dus géén dag vrij! Bij ons op school hadden we docenten die wel eens 4 keer per week werkten, maar hier moet elke docent aan de bak.
  10. Hier kunnen wij als Nederlanders nog eens wat van leren. Geef eens een complimentje vandaag. Of weet je, geef er twee! Een aan een bekende en een aan een onbekende. Dat doen de mensen hier namelijk ook. De meest onbekende mensen wijzen mij op m’n leuke shirtje of mooie schoentjes. Lief is dat! Geef eens een glimlach op het gezicht van een stranger!
  11. Dit is alweer het laatste. Voor alle toekomstige exchange students. Snelcursus flirten, jongens zijn cute en meisjes zijn pretty. Het is niet anders en het kan niet anders gezegd worden. Als je het dus met een vriendin over een jongen hebt en je zegt aah he’s pretty! Dan kijken ze je raar aan (zelfde wenkbrauwgezicht als bij de Nederlandse ober) en dan lachen ze je keihard uit. Misschien is het voor sommige logisch, maar voor de mensen die niet wisten, jullie besparen veel awkwardness. Jongens kunnen dus niet pretty zijn, maar wel cute!

Ik krijg veel vragen van mijn honderden lezers, en ik wil ze graag beantwoorden maar dan kan ik ze niet terugvinden of vergeet ik het. Dus bijdeze, volgende keer komt er een Q&A (Question and Answer). Vraag alles wat je maar wilt, en je vragen worden geholpen!

Reacties

Reacties

Mamsie

Haha, gekke meid. Met autorijden moet ik er maar weer even inkomen straks! En je drinken mee naar huis nemen wist ik niet!

Michaela

Hé Tessa, leuk deze dingen. Ik heb weer wat bij geleerd over onze Amerikaanse vrienden :-)

Erik van den Berg

Ja komt me bekend voor, van mijn trip in de USA.
Geniet van dag en zorg goed voor jezelf.
Maar vooral veel Plezier!!!!

Groetjes Erik

Daddy

Boeiende observaties van onze speciale corresponde. Wat zouden die Amerikanen van Nederland vinden? Take care XXX

Larrr

Wat een interessant verhaal dit keer. Ik houd van anders. Leuk die Q & A ;)

Groetjes

Patricia

Hihi ja that s America lachen toch maar goed dat noet iedereen hetzelfde is .-) geniet van je verblijf

Henk

Hoi Tessa, ik heb weer genoten van je verhaal. Wat je zegt: typisch Amerikaans. En dan de Q&A vraag: Did this pretty girl already meet her cute boy in the States?

Jennifer

Heb je nog inpak tips voor de aankomende exchange students? (like me ) ;)

Paulus

Je zorgt altijd weer voor een glimlach bij mij bij get lezen van he leventje in de states

oom Wim

Leerzaam verhaal dit keer, je wordt al een echte VS kenner!

Groeten,

Wim

Sandra

Leuk!!!

Marjolein

Hé Tessa, leuke weetjes allemaal! Grappig dat ik schijnbaar eet als een Amerikaan (ook altijd met m'n bestek verkeerd om).
Misschien in een vorig leven in de States gewoond ;-)

Wilma

Leuk om te lezen, al die bijzondere feitjes...
over rietjes, doggy bags ( vind ik wel heel goed, gewoon meenemen i.p.v. weggooien) eten met bestek,
het verkeer....enz.
Complimenten geven... heel belangrijk, ( weet ik ook door mijn werk op school met de kinderen)
Alleen.... om een wildvreemde een compliment te geven...
Volgens mij word je dan wel vreemd aan gekeken ( vooral als ik dit bij een onbekende man ga doen)
Misschien toch maar eens proberen....( en dan zeg ik wel dat het moest van mijn nichtje uit Amerika!!

Lieve groet van Wilma
En goede paasdagen gewenst!
(hebben jullie die ook? ga je dan ook eieren eten?)

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Travel Active