tessawillemsen.reismee.nl

10 American non-Dutchie things + uitslag schoolmusical

Nu ik hier inmiddels al meer dan een maand zit, heb ik veel bijzondere dingen voorbij zien komen en is me het een en ander opgevallen. Ik heb er een paar op een rijtje gezet die ik graag met jullie wil delen. Dus hierbij 10 American non-Dutchie things.

1. Naar de wc gaan gedurende de les is een big thing hier. Bij Geometry (wiskunde) heb ik 3 bathpasses. Deze bathpasses mag ik in het hele jaar gebruiken om naar de wc te gaan. Dus als je naar de wc gaat, lever je een bathpass in, en dan mag je daarna nog twee keer. Maaaaarrrr als je je bathpasses niet inlevert, krijg je aan het eind van het jaar extra punten voor je grade! Nou, dat is een feest! Vind je het gek dat de Europese educatie beter is dan de Amerikaanse? Hogere cijfers voor het niet-naar-de-wc-gaan, wat een grap.

Een gelijk matige regel hebben we ook voor de economics class. Maar hierbij geldt dat als je meer dan drie keer naar de wc bent geweest in het jaar, je alle 'extra verloren' tijd die je daarna hebt gecreeërd door het naar de wc te gaan, moet inhalen!

2. Als je 's ochtends aan je second period begint (tweede les) kan je niet meteen gaan zitten. Door de speakers begint een man te praten en iedereen is verplicht te gaan staan en als je een Amerikaan bent moet je je rechterhand op je linkerborst plaatsen. Vervolgens wordt er een heel riedeltje over hoe goed de school wel niet is opgezegd door alle studenten, gevolgd door een soort 'mini-preekje' dat iedereen uit z'n hoofd kent, maar ditmaal over hoe goed Texas is. Daarna is het tijd voor een momentje stilte, ja zeker. Iedereen kan weer gaan zitten en er wordt gedacht aan ... (??) Na enkele minuten (1/10 van de les is ondertussen al verspild) begint de man de dagelijkse nieuwtjes op te lezen.

3. Dit is vast al een bekend feitje, maar ik wil het even benadrukken. MEN, wat consumeren Amerikanen veel!! Sowieso heb je de lunch al die dagelijks gekocht wordt door grote getallen maar ook daarbuiten. Hey, zullen we even wat te drinken halen? Ik heb zin in ice cream, kom we gaan. Oh, had ik nu maar een hamburger, zullen we ff snel op en neer gaan?

4. Niemand hier is bekend met whatsapp, iets wat toch wel vreemd is. Daarvoor in de plaats wordt Imessage en gewoon texten gebruikt. Dat is helemaal hot hier. Ik zou helemaal gek worden als ik elke dag 100000 berichten krijg via de sms, want dat kan je niet uitzetten. Maar Tessa slimme meid heeft al d'r nieuwe vrienden al whatsapp laten downloaden, en over een paar jaar is iedereen for sure hier ook bekend met de veel handigere app.

5. Onze school heeft een dress-code. Het veranderd (blijkbaar) elk jaar. De regels zijn ook verschillend per school. Op mijn school mag je geen rokje/broek/jurk aan die korter is dan je vingertoppen als je je handen langs je houdt. Ook mag je, op een neuspiercing na, geen gezichtspiercings. Van die grote tunneloorbellen zijn ook ten strengste verboden en als ik het goed begrepen heb mag je ook geen zichtbare tattoo's hebben. Daarnaast mag je maar 25% van je haar 'geverft' hebben. Vraag me niet hoe ze dat kunnen controleren. Als je je niet aan deze dress-code houdt, sturen ze je naar huis.

6. Een les duurt 90 minuten. Wat mij betreft veel te lang, maar als je kijkt naar wat je allemaal in een les doet brengt het zich weer in balans. De eerste tien minuten is de docent namelijk nog met zichzelf bezig. De volgende tien minuten legt ze iets uit wat al in twee minuten te begrijpen is, om vervolgens nog en kwartier te besteden aan vragen die toch niemand heeft. Het huiswerk controleren duurt ook zo'n tien minuten en tegen die tijd ben je al een heel eind.

7. Dit is misschien wel een van de meest 'schokerende' feiten. Tijdens mijn Geometry les werd er opeens wat gebrabbeld door de speakers. De docent liep naar de deur om een groot zwart lap voor het raam te hangen en iedereen moest stil zijn voor een minuut of tien. Eigenlijk moesten we ook in een hoekje staan tegen de muur. De gordijnen werden dichtgedaan en de lampen moesten uit. Gelukkig bleek het een oefening te zijn maar alsnog. Het blijkt dat sinds de verschrikkelijke gebeurtenis een paar jaar geleden in Colorado waar een man de school is in gelopen en leerlingen heeft neergeschoten, dit een soort 'verplichting' te zijn. Het schijnt dat bijna elke school jaarlijks een oefening heeft voor het geval dat..

8. Toen dit me voor het eerst overkwam moest ik wel even lachen. We weten allemaal dat Amerikanen een beetje overdreven kunnen zijn maar ik heb nog nooit van m'n leven een leerling een student een docent zien knuffelen of love you horen zeggen (ja echt) tot nu. Helemaal in de theater en choir lessen. Studenten knuffelen de docent aan het eind van de les en als ze het lokaal uitlopen schreeuwen ze nog even allemaal 'love you' naar de desbetreffende leraar of lerares. Ik vond het zeer indrukwekkend. Ik zie het in Nederland nog niet zo snel gebeuren.

9. Dit zal ook wel bekend zijn, maar vrijdag avond is dé footballgame night. Het is een ongeschreven regel dat je er verplicht bij bent en het is een groot feest. Iedereen kletst gezellig met elkaar en je schreeuwt de longen uit je lijf voor je mede-studenten. De schoolspirit zit er lekker in!

10. Het allerlaatste feit wat toch wel een groot impact op mijn nieuwe leventje heeft is dat ik nergens kom zonder auto. Zodra je het woord fiets noemt kijken mensen je al raar aan en verre afstanden in deze hitte doet ook geen kip. Zodra je 16 bent, en je je rijbewijs hebt, wordt de auto al onder je neus geschoven en kan je gaan met die banaan. Bijna iedereen hier heeft een auto en karren overal naartoe. Ik mis mijn fiets enorm kan ik je zeggen, maar aan de andere kant is het ook wel bijzonder om te zien hoe mensen in een ander land zichzelf transporteren.

En ik zit in de schoolmusical! Ik heb dan wel geen hoofdrol, niet dat ik dat verwacht had, maar ik zit er wel in. De schoolmusical die we gaan presenteren heet 'The Addams Family' en ik had er ook nog nooit eerder van gehoord tot nu. Het blijkt een Amerikaanse serie te zijn, die later verfilmd is en vervolgens op Broadway is terrecht gekomen. Ik zit in het dans- en zangensemble. Ja, dat is echt de grap van de eeuw, ik moet dansen. Je hebt namelijk ook nog een zangensemble apart maar die mensen staan minder op het podium. Ik ben erg benieuwd hoe dit avontuur gaat worden en ik heb er erg zin in. De dag na de audities kwam mijn koordocent al naar me toe dat ze me in een hoger koor wilt plaatsen omdat ze zo onder de indruk was. Maandag ga ik dan ook naar de counseler om mijn rooster aan te passen zodat ik in Tempo (het beste koor) zit. Mijn hostzusje zit hier ook in en ik ben benieuwd hoe het is, aangezien het waarschijnlijk wel een stukje moeilijker zal worden.

ps. ik vind het heel leuk als mensen een reactie achterlaten, dus ga gerust je gang!!

Reacties

Reacties

Mamsie

Meid, wat schrijf je weer heerlijk! Helemaal op z'n Tess. En gefeliciteerd met je musical! Weer helemaal top! Nu is het helemaal een echte Highschool ervaring! Xxx

Larbo

Haaa girliegirl,
Dat van het omroepen wist ik helemaal niet. Kei leukkk.
En dat oefen traject is ook scary!
Veel plezier met de schoolmusical!

Adiosss xx

Laura

Klinkt echt super leuk allemaal tess!
Heel veel plezier nog xx

Sallie

Gefeliciteeerd, je eerste echte Amerikaanse musical rol ( er komen er zeker nog veel meer bij!) echt heel leuk en grappig om te lezen hoe het daar allemaal gaat! Zie je het al voor je, tegen een docent love you zeggen hahaha
Have fuuun xxx

Marjolein

Hi Tessa, hartstikke leuk om je zo te volgen! Leuke, grappige verhalen. En gelukkig kan je ook weer lekker zingen in de musical!

Veel plezier daar!

Rozemarijn

Hee Tess,
Wat kun je leuk schrijven! Ik lees je blog elke keer weer graag :) nog super veel plezier de komende maanden en ik ben benieuwd naar je volgende blogverhaal haha

X Roos

Monica

Heerlijk verhaal, kun je je ook niet aanmelden voor schrijven in schoolkrant, je schrijft en het leest zo lekker ;)

Sandra de Hoog

Wat leuk om te lezen allemaal Tessa! Wat leer je veel. En wat een rare mensen af en toe zeg, die Amerikanen. Hopelijk breek je door met de musical!
xxx Sandra

Annie

Hee meisje

Die wc pas is echt mega grappig ik zou ze bewaren en je plasjes ophouden heb je aan het eind toch mooi een hoger cijfer slimme annema hadden wik dat maar hier Holy shit dat zou echt mega fijn zijn.

Mis jeeeee

Lyyyy

Mete

Wat een gekkigheid tessie! Bijzonder volk die amerikanen maar klinkt allemaal zoooo leuk! Alleen creepy met die gordijnen bleh. Verder ga ik er vanuit dat je al de quarterback versierd hebt... hihi

Elly Faas

Erg leuk je avonturen zo te volgen, wat beleef je veel! Geniet van deze mooie tijd maar dat doe je volgens mij allang. Pas goed op jezelf en groetjes!

marijn

Hey tessie!
Vet leuk om weer een blog te lezen, superhandig dat je die Amerikanen ook hebt geholpen aan whatsapp. En gefeliciteerd met je rol!

Kusjes

Daddy

Proficiat met je rol. Erg benieuwd hoe dat verder gaat. The addams family was vroeger een zwart wit komedie over een horror familie op tv hier. Lijkt het daar op? Grappig verder allemaal om te lezen. Het gaat er inderdaad anders aan toe en vele opzichten. Enjoy and take care! xxx paps

Hetty

Hey Tessa,
Wat een leuk verhaal weer en en te lezen hoe het daar op school gaat, is het een grote school ?
Gefeliciteerd met je rol in de musical, leuk !
Amerikanen gaan toch anders met elkaar om, sommige dingen zijn ook leuk dus...
Love you
Hetty

Wim

Ha Tessa,

Weer een geweldig leuk verhaal en inderdaad heel leerzaam voor Europeanen die niets van de USA weten. Blijf schrijven, blijf ik lezen.

Groeten,

Wim

Luka

Hoi Tess! Mooi verhaal ik word steeds zenuwachtiger om er ook naar toe te gaan ( en heb er ook steeds meer zin in!).

peterjan meevis

Amerikanen zijn gewoon een beetje gek..dat wist je toch al.
Ik alles ook groter in Amerika???

Henk

Wat een boeiende lijst. Zo leer je Amerika kennen. Ik lees je verhalen met veel interesse.

Jacqueline

Hoi Tessa,

Wat leuk om je verhaal te lezen, ik ben bevriend met je moeder via FB en zodoende lees ik ook je reisverhaal! Zelf ben ik op mijn 19de als Au Pair een jaar in NY geweest!
Wat een ervaring was dat, en wat een verschil met ons Nederlandje. Ik herken vooral het stukje dat je schrijft over het vervoer en ja wat eten die Amerikanen veel!
Het beleg tussen een roll is ook belagelijk, eerst had ik genoeg aan het halve broodje! Een half jaar later at ik het helemaal op en ook de chips en cole slaw on the side!!
Je bent gewaarschuwd :) geniet van je jaar! Je zult hier later met veel plezier op terug kijken!! Gr Jacqueline Dokter

Gabrie

Hoi Tess,
Fijn dat je zo geniet. Veel succes met de musical. Ik wacht met spanning op je volgende verhaal.

Wilma

Goed, dat je in de school musical mag meedoen, maar met jouw ervaring , kan dat ook haast niet anders.
En nu ben je weer een ervaring rijker; meedoen met een musical in het buitenland.
De 10 opvallende dingen zijn echt bijzonder en je schrijft met veel humor, ik zit ze echt met een smile te lezen.
En je gaat nu Whatsapp introduceren........je start vast een nieuwe rage.....
Liefs vanuit een zonnig Daarlerveen.

Jaber

Echt leuk om te lezen!

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Travel Active