tessawillemsen.reismee.nl

Q & A: Life as an exchange student

Ik weet niet of het een belediging is omdat iedereen zo blij schijnt te zijn dat ik nog een jaar uit het kikkerlandje zou wegblijven, of dat het een compliment is dat ik zo geloofwaardig over kwam. Lieve lieve Nederlanders, ik kan niet zonder jullie. Zo patriot ben ik wel weer, ik kan de kroketten en ijsthee niet voor eeuwig achterlaten. Het lijkt me ontzettend leuk om nog een jaar te blijven, maar ik heb ook veel zin om weer terug te gaan en weer in Nederland te beginnen. Dus bij deze; 1(1) april, kikker in je bil!

Cool

Ik heb over m’n hele site vragen op gesprokkeld, en ze er (volgens mij) allemaal uitgehaald. Het zijn er toch nog wat redelijk veel, dus heb ik het even in categorieën opgedeeld. Best wel georganiseerd enzo. Toen ik dit aan het typen was ontstond er een hele novel van vragen en antwoorden dus ik heb het gesplitst. De ‘Algemene’ vragen zal ik nu beantwoorden. Deze zijn vooral voor de toekomstige ontdekkers bedoeld en de Persoonelijke vragen en Onzekere tijden (categorieloze) vragen komen de volgende keer.

Hoe is het eten?

Hemeltje hemeltje, er gaat een wereld voor je open. Ik heb m’n ogen uitgekeken in Walmart. Ze hebben letterlijk (op kroketten en hagelslag na) alles! En van alles honderdduizend verschillende smaken en kleuren. Bereid je voor op veel fastfood, want dit is goedkoop en snel en daar houden Amerikanen van. Daarnaast eet iedereen voor twee en wordt er een maaltijd voor drie voorbereid per persoon.

Hoe bevalt je gastgezin?

Nou, hier kunnen we lang en kort over praten, maar ontzettend goed! Het duurde ook wel even moet ik zeggen (ik ben twee keer van gastgezin gewisseld) maar ben nu meer dan gelukkig. Familie 2.0 in Texas is afgevinkt van de checklist.

Is het een grote school?

JA. Ik ben gewend om naar een school te gaan met zo’n 400 a 500 leerlingen, als het niet minder is. Op deze school huppelen er op z’n minst 3000 (!) rond. Het is een hele transovergang (is dit een woord?) omdat je elke dag nieuwe gezichten tegen komt. Verwarrend, maar leuk. Dit is alleen niet bij elke school zo. Het ligt vooral aan de state waar je heen gaat. Zo ken ik mensen die met minder dan 100 andere human beings school doorbrengt.

Is alles groter is Amerika?

Alles? Nee. Het meeste? Mwa. Het eten? JA. Zoals ik al bij de eet-vraag antwoorde, de porties hier zijn insane! Ook veel soda’s (frisdranken) zijn te koop in grotere formaten. De auto’s bijvoorbeeld zijn dan wel weer hetzelfde maar de meeste huizen zijn relatief wel groter. Maar dat ligt denk ik ook weer aan waar je woont, want (excuus als ik het fout heb) is Texas redelijk betaalbaar, en laten mensen sneller een groot huis bouwen.

Heb je ook herfstvakantie in Amerika?

Herfstvakantie niet echt. Wel hebben we in november Thanksgiving and letterlijk drie weken later kerstvakantie.

Heb je ook saaie dagen?

Oh ja zeker! Er zijn genoeg dagen dat ik onder de dekens in m’n pyjama een beetje Netflix zit te kijken. No worries, maar dat is prima. In Nederland heb je toch ook niet altijd wat te doen?

Wat wordt er bedoeld met ‘je mag als exchange student niet naar feestjes?’

Als exchange student mogen wij niet naar feestjes omdat we niet in aanraking mogen komen met alcohol, drugs, seks, de politie ect. Veel van deze aspecten zijn aan te treffen op feestjes, en dit willen organisaties graag vermijden.

Hoe was het contact met het gastgezin de eerste dagen en zijn er dingen die je over mail kan vragen?

De eerste dagen is kinda awkward. Ik denk persoonlijk dat je bij de eerste ontmoeting al wel een soort van voelt of je een klik hebt of niet. Praten met elkaar over social media zegt namelijk niks over een persoon, en dit zeg ik uit ervaring. Het is best vermoeiend om de eerste dagen non-stop Engels te praten omdat je het niet gewend bent. Je hebt wat ruimte nodig om jezelf te ontdekken in een andere cultuur en zij moeten je die ruimte ook geven. Natuurlijk moet je ook meteen leuke dingen gaan doen en niet in het awkwardheid hangen.

Je kan over de mail naar de interesse’s van je gastgezin vragen, over hun verleden praten, over waarom jij een exchange jaar wilt doen en waarom zij een exchange student willen of over wat je met ze kunt gaan doen. Er is genoeg om over te praten en elkaar te leren kennen!

Heb je inpak tips?

Probeer het zo klein mogelijk op te rollen, en vraag hulp aan een vriend of vriendin. Neem geen onnodige dingen mee die je makkelijk daar kan kopen. Zorg dat je in een aparte tas de benodigdheden hebt voor de eerste paar dagen, zodat je dan je grote koffer niet open hoeft te maken (als je eerst ergens anders heen gaat) en neem vooral niet teveel kleren mee. Dat fotolijstje van je familie is namelijk veel leuker dan dat ene shirtje dat je gister hebt gekocht.

Wat kan je als cadeau geven?

Eten! Wie is er nou niet dol op eten? Helemaal als je hebt over Amerikanen! Van stroofwafels tot drop to beschuit met muisjes via een oma’s appeltaart mix weer terug. Daarnaast had ik ook Iphonehoesjes met de Nederlandse vlag erop en is het misschien leuk om iets te geven met iets typisch Nederlands erop. (molen, klompen) Tegenwoordig kan je ook overal Engelse kookboeken vinden met typisch Nederlandse recepten, ook kei gaaf!

Hoe waren de eerste dagen op school en is vrienden maken makkelijk?

Doordat ik de andere exchange students al kende, had ik al wat vrienden. Maar het enige advies dat ik je kan geven is initiatief nemen. Gewoon vragen aan die random groep mensen of je met ze mee mag naar de mall of misschien bij ze gaan zitten tijdens lunch, heb ik ook gedaan. En als ze nee zeggen, boeiend. Vraag je toch iemand anders? Als exchange student ben je sappig materiaal voor die Amerikanen dus een nee zul je vast niet krijgen. En daarnaast, over een jaar ben je anders toch weer weg, yolo!

Heb je nog tips om niet met een 20 kilo zwaardere koffer terug te komen?

Nog niet echt, want ik heb zelf dit stadium nog niet bereikt. Wel ben ik van plan om veel oude kleding en schoenen achter te laten, en te replacen met m’n nieuwe rotzooi. Scheelt toch weer ;)

Wat moet je meenemen als je naar Amerika gaat?

Wat een gedetaileerde vraag! Wat dacht je van kleren, schoenen, je paspoort, je ipod, telefoon en jezelf? Misschien is een goed humeur ook een goed idee!

Heb je nog tips voor aankomende exchange students?

Geniet ervan! Je gaat kut momenten hebben en je afvragen waarom je het ook alweer doet, en je gaat met je kop buiten de auto hangen terwijl de wind in je gezicht blaast en je realiseren dat je oh zo veel van het leven houdt. Maak vriendschappen die sterk zijn, maar hou in je achterhoofd dat je weer vertrekt. Accepteer dat je in een andere cultuur bent en dat dingen anders zijn. Lach erom, realiseer je dat het in Nederland beter geregeld is en accepteer het. Iedereen doet alles op z’n eigen manier. En dan m’n laatste wijze advies. Doe geen domme dingen. Natuurlijk wil je naar dat ene feestje waar iedereen heen gaat, maar er hoeft maar een ding fout te gaan of je staat weer thuis op de stoep. Een vriend van mij is laatst naar huis gestuurd omdat die buiten liep na curfew tijd (avondklok) en hij een acoholvrije bier in z’n hand had. Het blijft Amerika (of welk land dan ook) en de organisatie is verantwoordelijk voor wat er met jou gebeurd. Een avondje bankhangen kan ook gezellig zijn, en je haalt al die gekke streken later in Nederland toch wel uit.

Hopelijk was dit enigszins interessant. De rest van de vragen komen dus later. Nu ga ik lekker slapen en morgen de bruiloft van m’n hostbroer!

Groetjes aan de voetjes en liefs uit Texas.

Reacties

Reacties

Monica

Heeeeeel veel plezier vandaag!!!!

Monica

Heeeeeeeel veel plezier vandaag!!!

Mamsie

Duidelijk stukje. Vooral dat fotolijstje is belangrijk! Zal ik al ouder ook een Q&A gaan doen? ;-) Ik ben benieuwd naar deel 2. Veel plezier morgen!

Hetty

Leuk stukje weer, Tessa !!
Wat een goede grap, een eerlijk ik had het eerst niet door, maar gelukkig kom je in juli weer thuis !!!
Een leuke bruiloft !! Weer een nieuwe ervaring, een Amerikaanse bruiloft !
Liefs Hetty

Wim

Je hebt je peetoom wel vreselijk in de maling genomen! En ik maar trots en positief zijn en dan tot de conclusie komen dat je inmiddels gewoon een naieve (bijna) oude man bent geworden.

Bedankt voor je verhelderende antwoorden en als je straks thuis komt moeten wij maar eens een hartig woordje wisselen!

Groeten,

Peetoom Wim

je klus oom

het begint met de dagen weg strepen , of heb je centimeter in je bezit waarvan je er iedere dag een centimeter af knipt tot dat je niets meer van overhoudt , en dat betekend dat het er op zit voor je,toen ik in mijn diensttijd ( leger) de laatste 100 dagen in zicht kreeg heb ik ook een meter opgehangen , tessa nog veel plezier en tot gauw!!????????

koentje

Leuk verhaal smurf:)

Henk

That was a giant frog in the .... Well somewhere.

Daddy

Leerzame berichten en interessante observaties van m'n lieve meid. Je lijkt Dr. Phil wel. Enjoy the wedding en feliciteer de familie nogmaals ook namens ons. Take care en xxxx

Patricia

Wijze leuke woorden hoop dat een leuk feestje was

Lia

Vraag: worden vrouwen van 42 jaar ook toegelaten als exchange student? ;)

Wat klinkt het allemaal gaaf!
Wij kennen alleen de andere kant ( gastgezin)
Leuk om jou verhalen te lezen.

Wilma

Jouw 1 april grap kwam heel overtuigend over.
Ik heb je moeder maar gebeld om te horen hoe het zat....
Maar gelukkig kom je gewoon weer naar Nederland.
Leuk, die vragen ...ik lees toch steeds weer iets nieuws...
Nu ben ik benieuwd naar je verhalen over de wedding....
ook big ? bigger ? bigst ? En de kleding?(van het bruidspaar en de gasten)

Lieve groet van Wilma

Tante Lenie

excuses voor de late reactie.
Maar ik heb even een reactie op een antwoord op de vraag 'Heb je inpaktips?'
Ik citeer: 'Probeer het zo klein mogelijk op te rollen, en vraag hulp aan een vriend of vriendin' Maar je bedoelt: vraag maar hulp aan je lieftallige assistente Willemijn van Gijzen, die zo goed kan inpakken.
Gelukkig kan ik me al weer bijna voor gaan bereiden, de koffer moet namelijk ook weer uitgepakt worden. #71days


gr

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Travel Active